BLOEM Verstopspelletjes

Tien tellen in de rimboe

Eén persoon is de teller, de andere kinderen de lopers. De teller staat bij de buutplek (bv boom, lantaarnpaal) en begint met tellen: “Tien tellen in de Rimboe, 10, 9, 8, 7,6,5,4,3,2,1,0!” De lopers tikken de teller aan en zeggen hun naam, daarna rennen ze weg en verstoppen zich. Bij nul mag de teller kijken/zoeken, maar hij moet de buutplek blijven aanraken.

Alleen vanaf deze plek mag hij, als hij iemand ziet de naam zeggen en de locatie. De loper is dan af en komt bij de teller staan. Nu kan de teller verder kijken want de loper mag tussen hem en de buut gaan staan als een verlengstuk (buutplek blijven aanraken). Als de teller niemand meer ziet, begint hij opnieuw met tellen: “Negen tellen in de Rimboe: 9,8,7 enz.” De lopers rennen terug, tikken de teller weer aan en roepen wederom hun eigen naam. Dit proces herhaalt zich waardoor de ketting steeds langer wordt en de lopers minder tijd hebben om te rennen. De eerste die gevonden wordt is de volgende teller.

Omgekeerd verstoppertje

Eén iemand verstopt zich, en alle anderen moeten hem gaan zoeken. Wanneer degene die verstopt zit, door iemand wordt gevonden, moet die persoon er óók bij gaan zitten. Het spel is afgelopen als iedereen er zit. Degene die de verstopte persoon als eerste vond, mag de verstopper zijn in de volgende ronde.

GPS tocht

GPS-tocht is ouderwets spoorzoeken in een nieuw jasje. De kinderen gaan samen met een GPS apparaat (Global Positioning System) of telefoon op pad. De GPS-tocht kunt u van tevoren zelf uitzetten of er 1 opzoeken op internet. Met de groep navigeren de kinderen van punt tot punt de onzichtbare satelliet route. Net als bij andere speurtochten kunt u opdrachten en vraagstukken voor onderweg toevoegen. Aan het einde is er natuurlijk een schat te vinden.
Als u hulp nodig heeft, of tips kan gebruiken kunt u natuurlijk vrijblijvend contact opnemen.